Intrepid rejsende går til Kirgisistan på et mål for at finde kulturelle oplevelser, eventyrlige aktiviteter og off-track-områder-hvoraf der er mange. De i forståelsen har rejst lige her i årevis, mens de nød de hårde landskaber og varm gæstfrihed.

Kirgisistan er stadig en destination, som få mennesker har hørt om som en rejsedestination, og endnu færre har udforsket. Da vi blev inviteret af USAID – BGI og Discover Kirgyzstan for at vende tilbage til vores foretrukne “Stan” i regionen, sprang vi ved muligheden.

Da vi opdagede, at vi ville vandre på en sti, der endnu ikke var planlagt, og at vi ville være dem, der markerer det for fremtidige rejsende, var vi i ekstase!

Landsbyen Jyrgalan er et op-og-kommende hotspot i landet. Dette uberørte område er for dem med en eventyrlig ånd og en lignende for ørkenen. Med vores poser pakket, tog vi af sted fra Athen til Bishkek og forberedte os til den kommende rejse med vores venner, Jarryd & Alesha.

? Bemærk: For eventuelle spørgsmål om Jyrgalan, Keskenkija Loop Path eller andre oplevelser og aktiviteter i området, er du velkommen til at kontakte os med spørgsmål. Vi svarer så hurtigt som muligt.

Læs mere: Trekking i Kirgisistan: En vejledning til Keskenkija-stien i Jyrgalan

Kirgisistan, du er en skønhed!

Jyrgalan landsby

Jyrgalan var alt, hvad vi virkelig håbede, at det ville være, og mere. Med kun 1.000 indbyggere har det en ekstremt indbydende fornemmelse af det. Vi gik forbi små huse lavet af træ, mursten og cement, og adskillige køer, kyllinger, heste og får strejfede på grusveje. Kvinder bragte vaskeri i spande ned ad gaden, mens fyren hyrede deres husdyr fra hesteryg.

Der var en skole, en kirkegård og en moske. Omkring landsbyen rullede miljøvenlige bakker på den ene side og ruvende snedækkede toppe på den anden. Dette var en passende bjerglandsby!

Vaskeri dag i landsbyen Jyrgalan
Vi dukkede op på vores gæstehus, Alakol Eco-Center, som blev bygget i 2014 af Emil og Gulmira. Før finansieringen og supporten fra USAID – BGI Kirgisgisgyz -projektet, kunne landsbyen Jyrgalan kun sove 15 turister, og de var alle nødt til at finde til dette gæstehus.

Fra oktober 2016 er der nu en samlet af 5 gæstehuse i Jyrgalan og 64 senge! Indlægning er tilgængelig året rundt.

Alakol Eco Center – Vores yurt er på det ekstremt ryg, køkkenområdet er foran, og billedet er taget fra de nyligt renoverede værelser
Vi blev mødt med smilende ansigter på Alakol Eco-Center og blev vist til vores værelse, som for nylig blev renoveret og havde et personligt badeværelse. Vi bemærkede derefter, at der var en yurt steget på en træplatform. Siden de fire af os (Jazza, Alesha, Nick & I) som Yurts, spurgte vi, om vi kunne sove der i stedet.

Hvilken bedre metode til at begynde vores to-ugers tur sammen end at have en sleepover på dag nr. 1?

Indersiden af ​​yurt vi valgte at sove i gæstehuset i Jyrgalan
Sådan kommer du til Jyrgalan

Først og fremmest, hvis du gennemser på googlemaps.com, er det faktisk ikke, hvor det siger, det er! De stavede det Jergalan og satte det på det forkerte sted. Klik på linket ovenfor, eller se kortet herunder for at se den ægte placering.

Hvis du gennemser på kort.me, er det stavet dzhergalan. Hvis du tjekkede de topografiske kort, er det stavet Jyrgalan. Forvirrende, ved jeg.

Landsbyen Jyrgalan findes cirka 47 kilometer nordøst for byen Karakol.

For at komme til Jyrgalan fra Karakol, kommer du bare på en Marshrutka (Mini Bus) fra den primære busstation. Disse kører 4 gange om dagen, og omkostningerne er omkring $ 1 pr. Person. Rejsen tager cirka 45 minutter. Hvis du er usikker på nøjagtigt, hvordan du fanger bussen til Jyrgalan, skal du tale med DMO i Karakol, som findes ved siden af ​​Fat Cat Cafe på 22, Gagarin Street. De kan også hjælpe dig med at arrangere alle ture i Jyrgalan fra dette kontor.

Trekking -planen

Familien, personalet og rejsende tilfredse i det runde køkkenområde og nød et godt hjemmelavet måltid sammen – maden var lækker! Men inden vi kunne flytte fejringen til vores yurt for nogle efter middag cognac og guitar, der spiller fra Emil Guesthouse -ejeren, var vi nødt til at have en tilfredsstillende med vores vandrende hold og de regionale guider for at planlægge vores vej til den næste dag.

Vi var ikke den eneste besætning, der planlagde et eventyr fra Emils pensionat. Der var et par andre rejsende, der også havde guider og planer, men Jazza, Alesha, Nick & I overholdt vores gruppe af hesteguider og bjergfolk til lidt plads i nærheden af ​​køkkenet. samles omkring det topografiskeKort, vi diskuterede stien og planen for den tur, vi skulle gå i gang med at overholde morgenen.

Planen var, at vi skulle rejse til Echkili Tash, tage 4 dage og omkring 70 kilometer. Men vi havde lige fået ord om, at der stadig var fire meter sne på det andet pas, som vi skulle krydse på omkring 3.200 m. Hvis vi var i stand til at gøre det over, var vi ikke sikre på, hvad den 3. pas ville have i vente for os, og på 3.800 m, ville det at gå i blind ikke have været den smarteste beslutning.

Der var også chancen for, at hvis det sneede længere under vandringen, kunne vi sidde fast mellem to høje pasninger.

Diskutere vejrforholdet og udtænke en ny trekkingplan

Inden for få minutter vendte forhandlingerne sig fra engelsk til russisk og mere pegede på kortet og konsulterede den regionale bjergekspert. Jeg kiggede på Nick og hviskede ”Jeg føler mig ængstelig over dette”. Det var natten før vi skulle modregne, hvad der allerede ville være en vanskelig vandring, og nu var der muligheden for at blive strandet på et bjerg i sneen.

Som om at læse mit sind, forlod vandrestyret og hestevejledningen den foreløbige plan, idet den valgte den ikke var risikofri nok. De kom med en ny sti – faktisk lige da og der! Tal om spontanitet.

Azamat (vores hesteguide) har tilbragt hele sit liv i bjergene, og siden han var barn har han jagt og tjekket toppe omkring Jyrgalan. Han forstod et område, der muligvis producerede en fantastisk tur – men der var stadig mange faktorer, som vi alle var usikre på.

Var der en bro til at krydse den farende flod? Præcis hvor højt var vandet lige nu? Var et af passerne dækket af sne? Præcis nøjagtigt hvor mange kilometer var denne rute? Var det muligt på tre dage?

Vi besluttede, at vi ville krydse disse broer (både faktisk og billedligt), da de kom.

Læs mere: Trekking til Ala-Kul og Altyn Arashan uden en guide

Dag 1

(Bemærk: Alle af os afsluttede denne rejse på 3 dage, men efter at have gjort det, er det nu besluttet, at det skal udføres om 4-5 dage. Klik lige her for at se hvordan-til-artiklen, der forklarer 4 og 5 dages muligheder.)

Overholdelsen af ​​morgenen vågnede vi op til en brummer på gæstehuset. Alle var oppe og blev forberedt på at tage af sted på forskellige rejser rundt i landsbyen. Nogle kørte ridning til en tæt sø, andre var på en overnatningstur til et vandfald, og de fire af os med vores guider og besætning satte sig ud i det ukendte.

Alle tager af sted på deres respektive eventyr omkring Jyrgalan!

Sammen med Begayim (Trekking Guide & GPS Tracker), Azamat (Local Equine Guide and Mountain Expert), Ruslan (Local Equine Guide), Anvar (Chef), Kyle (American Working on the USAID -projektet) og Jarryd & Alesha (fra Nomadasaurus) , vi satte af sted til fods i bjergene.

Vi havde tre hunde og fire heste med os – to blev kørt af Azamat og Ruslan, og to blev brugt som pakkeheste til at bære vores telte og mad. Resten af ​​gearet, inklusive vores tøj, vand og personlige ejendele, blev bragt af os på ryggen.

Solen skinnede, himlen var blå, og vi var alle glade for at være banebrydende for denne rejse for fremtidige rejsende til Jyrgalan.

Landskabet var perfekt. Vi vandrede sammen med en farende flod, før vi gik op ad et græsset bjerg og forbi vores allerførste Shepherd -lejr. I løbet af sommermånederne er mange kirgisiske mennesker online i bjergene i Yurts, mens de hælder deres husdyr med miljøvenlige græsarealer.

Nick og Bagayim, der satte ud fra Jyrgalan – øjeblikkeligt var landskabet fantastisk!

Lige inden vores frokostpause, tilfredse vi med en fyr ved navn Danik i Eki -chatområdet, der har en ny yurt til rådighed for turister at bo i. Du kan enten tage en dagstur lige her fra Jyrgalan og spise frokost med familien til 450 Som ($ 6,50), eller du kan vælge at overnatte.

Os med Danik og hans unge søn … og hund!

Fortsat langs den smukke dal stoppede vi til frokost, før vi beskæftigede os med Jyrgalan -passet (AK Kiya, som det forstås af de lokale) på 3.332m. Stigningen så meget som passet var ikke overdrevent vanskeligt, men den grimme blister, der havde udviklet sig på min hæl, gjorde det ikke lettere. Desværre blev vores synspunkter skjult, da bjergene var indhyllet i skyer på dette tidspunkt. Der var stadig en anstændig mængde sne på passet, hvilket skabte en ganske ildevarslende udsigt!

Faldt ned fra passet, vi dukkede op på et andet utroligt udkigspunkt, før COntinuing til dalbunden nedenfor.

En smuk, men ildevarslende udsigt
Vi vandrede og malede klipper med lyse røde pile for at markere denne sti. Anvar var hovedsageligt på malerpligt, selvom vi alle gjorde vores del. Efter en mere (lille) flodovergang, med noget myret græsareal og over endnu en bakke, dukkede vi endelig op på vores allerførste lejr af vandringen.

Markering af metoden til fremtidige rejsende og vandrende guider i Jyrgalan
Hestene blev losset og usadet, køkkenområdet campingtelt blev opført, og Azamat & Ruslan startede et bål. Alle af os oprettede vores egne telte og gear på det mest niveau, vi kunne finde, før vi hjalp med middagsforberedelsen.

Alle af os kramede sig i ”køkkenet” og nød et traditionelt måltid af kurduk (oksekød med kartofler, løg og krydderier) og en frisk salat. Samtalen var stor, og det var også maden.

Da vi spurgte, hvad planen for den næste dag var, sagde Azamat og Begayim, at de ikke var sikre på, fordi de ikke forstod, om floden og passet var korsbar. Vi bliver nødt til at se nøjagtigt, hvor højt vandet var om morgenen, og tale med en hyrde i fængslet næste dag …

Læs mere: Den ultimative guide til backpacking Kirgisistan

Dag nr. 2

Vi sov som de døde og vågnede op til en solrig morgen og semulina grød til morgenmad. Breaking camp, vi vandrede langs en smuk sti med sten og stenblokke, der prikede det miljøvenlige felt, før vi til sidst kom til Tup-floden-floden var vi ikke sikre på, om vi ville være i stand til at krydse.

På den modsatte side af Tup -floden opdagede vi Azamat og Ruslan med deres heste. Dette var et fantastisk tegn. Når vi kiggede op ad floden, forstod de syv af os, der ikke var på hesteryg, at der ikke var nogen metode, vi kunne krydse den til fods – det var lige så aggressivt og dybt.

Nick krydser Tup -floden på hesteryg – mens du er vlogging!

Hestene kom tilbage for at få os, og vi krydsede floden i skift på hesteryg, med Ruslan og Azamats hunde, der klæber af deres ejere og svømmer over hver gang.

Når vi alle var sikkert på tværs, fortsatte vi langs det rige dalbund, som var dækket af et tæppe af smørkopper og mælkebøtter. Denne del af dagen var ekstremt flad og let, hvilket var en god ting, da vi snarere havde lidt hældning foran os.

Sidder blandt smørkopper og mælkebøtter

Bankret, vi lavede vores metode op ad bjergsiden på en heste -sti og efterlod engen bag. Vi opdagede os nu omgivet af smukke fyrretræer. Når vi fandt en strøm højt oppe på bjergfladen, fyldte vi vores flasker med klart, rent vand, før vi gjorde vores sidste stigning til omkring 3.000 m, hvor fyrretræerne gav metode til et fladt plateau.

Gennem fyrretræerne går vi

Det er her Azamats ven og Shepherd, Bata, campede ude om sommeren med sin familie og husdyr. Indstillingen af ​​deres hus var absolut betagende, og vi var heldige nok til at blive inviteret til at spise lidt frokost og dele deres firma! Da vi var de allerførste rejsende, der nogensinde har taget denne rute, forstod vi, at dette møde var helt autentisk og ikke blev sat på for turister.

Lagman Soup blev frisklavet i en gryde og serverede os i bitskåle – dette var det brændstof, vi havde brug for at fortsætte, og dominere det kommende Mountain Pass, passet, som Bata sagde var muligt at tackle.

Nogle af de allerbedste Laghman -suppe!
Vi vandrede af en malerisk, flerfarvet canyon, før vi vandrede sammen med en bjergaftale med et lille hvilested. Herfra trasket vi opad, over en smule sne og til toppen af ​​en 3.380 m pas! Stigningen var vanskelig, men da vi dukkede op på toppen af ​​passet, blev vi belønnet med den ultimative udsigt over 360 °.